Nu om emnet slaveri. Her er stridighederne, tabuerne og definitionsdiskussionerne
nok endnu værre. En kort google-søgning på forskellen mellem sub og slave giver
adskillige resultater. De første, min søgning gav, var utilfredse med
udvandingen af slavebegrebet, at alt for mange kalder sig slave uden at leve op
til hvad de mener det indebærer. I forhold til den slags synspunkter kan jeg
ikke lade være med at påpege, at ethvert ikke-udvandet slavebegreb ville
involvere ufrivillig indfangning og handel med mennesker, som i hvert fald ikke
spørges om tilsagn. Eller med andre ord: ethvert fornuftigt BDSM-slavebegreb
vil være udvandet i en eller anden grad. Så kan man selvfølgelig vælge den
minimale definition af frivilligt slaveri, at slaveri er det tætteste vi kan
komme på den historiske forståelse; altså fuldstændigt uigenkaldeligt ejerskab
som indgås frivilligt. Men man må stadig acceptere, at BDSM er et ægteskabmellem fantasi og praktisk virkelighed, så der vil være kompromisser –
og nok uundgåeligt uenighed om, hvor langt disse kompromisser skal gå, selv
hvis man (modsat mig) vil ’beskytte’ begreberne mod ’udvanding’ af de, der ikke
er hard core.
For det andet er slaveri helt utroligt ladet. Det er nærmest et tabu,
hvilket giver det en stor tiltrækning for nogen og frastøder andre. For nogle
er det en fetish, noget der er spændende at lege med og rollespille, uden at
det er en livsstil, som de, der beklager sig over udvandingen af begrebet
insisterer på, at det er. For andre har det så negative konnotationer, at de
frastødes af det, også selvom det, de søger, i sit indhold svarer til, hvad andre kalder ’livsstils-slaveri’.
Jeg kan ikke se, at BDSM som emancipatorisk projekt, noget der skal sætte folk
fri til at leve deres lyst, kan begrænse muligheden for at dyrke slave-fetish
eller slave-rollespil, blot fordi nogen føler, at det udvander deres livsstil.
Derfor vil jeg hermed opfordre det brede internet til at finde på et andet
begreb, der kan dække over levet moderne livsstilsslaveri, så vi kan overlade
ordet slave til fetishisterne og tale om livsstilen på en ikke-ladet måde.
Nogle ville påstå, at dette begreb er TPE, altså total power exchange,
fuldstændig overgivelse af magt fra en til en anden. Hvis man er tilhænger af
den minimale definition af frivilligt slaveri, er dette nok egentlig en
dækkende løsning. I givet fald, vil man kunne skelne mellem TPE-slaveri som en
fuldstændig overgivelse af magt og fetish-slaveri som at arbejde med af
slaverollen inden for et kontinuert forhandlet forhold (hvad enten dette er
24/7, mellem faste partnere eller blot en scene). Jeg mener dog, at TPE dækker
mere, end livsstilsslaveri behøver at gøre, netop idet det fordrer total og
grænseløs overgivelse af magt. Dermed er det en kvantitativ definition; TPE er
der, hvor der ikke er noget, der ikke kan kontrolleres. Jeg foretrækker en
kvalitativ; jeg ser ejerskab, slaveri, som noget der i sin natur er forskelligt
fra det at ’blot’ at underkaste sig en andens vilje.
I den minimale definition ovenfor var forskellen, udover den totale
overgivelse, at slaveri er uigenkaldeligt. Dette var også noget af det, der gik
igen i min søgning. Det påpeges, at submission er noget man vælger igen og
igen; som man måske gør i et etableret forhold under etablerede rammer, men som
stadig er noget man gør, fordi man vælger det. Slaveri er i denne
forståelse noget man vælger én gang. Derfor lægges der også vægt på alle de
ting, der gør submission til et valg, for negativt at afgrænse slaveri; slaveri
har ikke kontrakter med betingelser, ikke grænser, ikke stopord osv. fordi
disse alle er til, for at den submissive ultimativt har kontrol over, hvad der kan ske.
I det tilfælde defineres rigtig mange af de folk, der tiltrækkes af slaveri ud
af kategorien og ind i, at vi bare er D/s’ere med en slavefetich.
Der er en kvalitativ forskel på
underkastelse og slaveri, efter min mening, og jeg tror også den ligger i
hvordan underkastelsen gives. For mig er kernen og fascinationen i slaveri det
uigenkaldelige. Altså at man er i en situation, hvor man ikke længere kan sige
nej eller stille krav om det, som man har givet bort. En submissiv vælger at
følge hvert skridt af vejen. Det kan udmærket være, at en person nyder
underkastelsen så meget, eller har et så stort behov for at være tilpas, at hun
vil underkaste sig længere, end hvad der handler om hendes umiddelbare lyster.
Det kan også være, at hun nyder at være ’tvunget’ til at
gøre dette eller hint (indenfor sine grænser), når den dominante dikterer det. Men
i begge tilfælde, vælger den submissive stadig at gå med, fordi hun nyder
underkastelsen, eller følelsen af at være tvunget. Det kan også meget vel være,
at den submissive i kampens hede får svært ved at sige nej, fordi hun glemmer
sig i rollen, er i subspace, eller blot i den endorfin-rus der gør, at det, hun
ellers ikke var ok med, pludselig er ok i legen. Men i det tilfælde er det stadig
en del af aftalen, at den dominante forsøger at kontakte hende, og at han
husker, hvad hun har indvilliget i, og overvejer, hvad hun ville have valgt,
hvis hun var ved sine sansers fulde brug. Som jeg ser det, er forskellen for en
slave, at hun søger en situation hvor hun ikke længere vælger; hvor det, der
bliver valgt for hende, ikke længere er noget, hun betragter som et valg, men
noget givent, nogertudenfor hendes magt.
Men derved kommer vi også til en væsentlig forskel, som er påpeget af dem,
der arbejder med ’internal enslavement’: Det kan godt være at en slave vælger at
give magten over sig selv til en anden, men valget bliver jo kun bindende, i det
omfang hun er bundet til det. Da slaveri (heldigvis) ikke har nogen juridisk
gyldighed i vores samfund, er det i sidste ende slaven, der giver slaveriet
gyldighed. Hvis det kun er herren der betragter slaveriet som gyldigt, må han
tvinge hende, og det er (igen heldigvis) ikke lovligt. Eksternt slaveri er
heldigvis fortid. Internal enslavement, på den anden side, er idéen om at bygge
lænker, der er ligeså stærke som eksternt slaveri, i slaven selv, ved at
opdrage hende til, at alt andet end lydighed er en umulighed, og arbejde denne
erfaring så dybt ind i hende, at hun mister evnen til at tage den kontrol, hun gav
fra sig, tilbage.
Uden sådanne 'indre lænker' kan slaven muligvis have givet sig selv med stor hengivenhed og alvor. Og hun kan meget vel adlyde ham fuldstændigt og helt som havde hun været bundet.
Men hun gør det kun, fordi hun vil slaveriet så meget, at hun ville gøre
nærmest alting for at realisere sin drøm; hun er bundet af sit eget ønske om
slaveri, ikke af noget der binder hende til hendes status som slave. I hvert fald i første omgang vælger hun kontinuert sit slaveri, ligesom den submissive kontinuert vælger sin submission
(dermed ikke sagt, at det ideal, der holder hende til valget, ikke kan være en
meget stærk ting). Slaveri, i hvert fald forstået som kontrol, der ikke kan
tages tilbage, er altså ikke noget, man kan skabe fra den ene dag til den
anden, men noget der bygger på en lang proces, hvor lydighed efterhånden bliver
til ejerskab. I den forståelse, altså ikke som noget, hvor man ikke bare vil ubrydeligt ejerskab, men har nået det, er det min påstand at
meget få vil leve op til definitionen herrer og slaver. Men netop fordi at der
er en kvalitativ forskel i ønsket, slaver har, om ejerskab, om at nå dertil,
hvor det ikke længere er et valg, synes jeg ikke det er rimeligt blot, at kalde
alle dem, der søger hvad vi kan kalde ’slavetilstanden’ for submissive eller
fetishister. Jeg tror heller ikke, at det er meningsfuldt at tale om, at en
slave fra dag til dag vågner op, og nu er magtesløs overfor sin herre. Det er
en gradvis proces, hvor man længe vil det
at miste kontrollen over det man giver, og giver det igen og igen indtil man
efterhånden ikke længere behøver at give, indtil det rent faktisk er hans.
I min forståelse er underkastelse, submission, det at give fordi man nyder
at give, og fordi man vælger at give til den der tager. Slaveri, i
D/s-sammenhæng, er at give fordi man ønsker at nå dertil hvor man ikke længere
har noget valg, hvor det man giver endegyldigt er den andens. I slaveriet giver
man fordi man vil slaveriet, vil idealet, og i stigende grad fordi man er
slave, ikke længere har et valg. Det er en måde at arbejde med underkastelse,
hvor man søger at arbejde underkastelse og dominans ind i slavindens psyke.
Slavinden søger ultimativt at føle sig ejet, være ejet, uselvstændig i den ene
eller anden grad. Det er noget andet, end bare at opleve at opgive kontrollen.
At reducere slaveri til, at det skal være så eller så meget dominans og
underkastelse, er at opgive en vigtig kvalitativ nuance indenfor dominans og
underkastelse. På den anden side kan jeg ikke se, at der er nogen grund til
kvantitative kriterier for slaveri. Det kan være, at man nyder slaveri indenfor
en del af sit liv, såsom ens seksualitet, eller ens liv i hjemmet, men ikke for
andre, helt ligesom D/s kan involvere hele tilværelsen eller kun hjørner af
den. Som jeg ser slaveri, er det vigtige at man overgiver, eller søger at
overgive, den grundlæggende kontrol med det der er givet; at det er noget, man med
tiden vanskeligt eller slet ikke kan tage tilbage.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar