søndag den 12. maj 2013

24/7 for mig

I de næste essays vil jeg gå i dybden med, hvad forskellige dele af BDSM betyder for mig. Jeg har været kinky i lang tid nok til at have en rimelig klar idé om hvad for en slags forhold, jeg vil have. Men også lang tid nok til at vide at forhold, og de definitioner vi bruger om dem, er flydende størrelser, og at kink er noget, der ligeså meget foregår mellem to (eller flere, hvis man er den type) partnere, som det er noget, der er inde i hver enkelt. Hvad jeg kan lide afhænger i høj grad af, hvem jeg er sammen med, og hvad hun vækker i mig.  Jeg har været forvirret og ambivalent i forhold til nogle af de ting, der tiltrak mig, såsom 24/7, fordi de bragte mig i en kategori med nogen, hvis tilgang til BDSM involverede kompromisser, som jeg ikke kunne leve med. I dette essay vil jeg prøve at nå ind til kernen i, hvad 24/7 er, for at finde ud af hvad det er der tiltrækker mig ved det, og hvor 24/7 jeg egentlig er.

Jeg er dominerende, også udenfor ’soveværelset’. Jeg har altid været tiltrukket af forhold, hvor dominansen ikke stopper ved seancen, ved tærsklen til soveværelset, ved overgangen til hverdagen. Jeg har aldrig været i forhold, hvor vi var helt eksplicitte om hvornår vi legede, hvornår min dominans var relevant og hvornår den ikke var. Jeg har heller aldrig været i forhold, hvor vi ikke til tider har talt sammen som lige, hvor jeg ikke har kunnet få at vide råt for usødet, når jeg gjorde noget forkert, eller noget måtte ændres.

For mig har dominans og underkastelse altid været en flydende, organisk størrelse. Ikke noget man kan komme i kasser med skarp adskillelse. Og jeg har altid nydt den spænding, som understrømmen af at jeg også var dominant, skabte imellem mig og hende.

Jeg ved ærligt talt ikke, om det får mig ind i kategorien ’livsstil’ eller ej. På mange måder er min dominans en livsstil, omvendt er mine ambitioner, både på mine egne og på min partners vegne, ikke at bygge vores liv og muligheder op om vores lyst, men at integrere lysten, vores kink, i en almindelig sund tilværelse med alle de små og store ikke-kinky udfordringer, en sådan indeholder.

Hvis jeg betragter mig som 24/7 er jeg sikker på, at der er nogen der vil mene, at jeg ikke er rigtig 24/7. Jeg er også sikker på, at der er en del, der ikke ser sig selv som ’livsstils-kinky’, som i ligeså høj grad som jeg oplever en understrøm af de roller, de har i legen, når de er sammen helt normalt. Jeg tror også, at mange der, uden at identificere sig som 24/7, nyder at glide ind og ud af roller og leg på den samme flydende måd. Forhandling håndteres i forvejen, signaler sendes og afkodes, fordi man kender hinanden – helt som jeg ville læse og ’teste’ min sub, før jeg går så dybt ind i ’rollen’ med hende, at jeg ville få svært ved at give mig uden at undergrave min autoritet.

Som sagt er min holdning, at definitioner er flydende i praksis, og jeg tror det er vigtigt at holde fast i, at de er unikke for den enkelte. Der er ikke nogen ’rigtig 24/7’, ikke ’rigtig SM’, ikke ’rigtigt slaveri’. Selvfølgelig er definitioner meningsløse, hvis de omfatter alting. Men ’rigtigheds’-idéen er usund, da den bygger på, at BDSM skulle handle om andet end, hvad der er godt for lige netop en selv og ens partner. Selvfølgelig er det, når man eksempelvis skal diskutere ting med andre, vigtigt at være klar om, hvad man mener med det ene eller det andet; men så må vi modificere og eventuelt kvalificere vores definitioner, så de passer til de forhold, vi lever i den virkelige verden – ikke modificere vores forhold, så de passer til de fælles definitioner. Det eneste, der er værd at definere ud af BDSM, den eneste ’forkerte’ SM, er den, der er ufrivillig og skadelig.

Det vi gør handler ikke om at finde den definition, vi passer ind i, men om at lære af de mange ideer og definitioner der er og igennem det at finde det unikke kink, som nu engang er vores. Det, som gør, at det stadig giver mening at tale om, hvorvidt jeg er til 24/7, endda i nogle situationer til slaveri, er, at det som ideal har en speciel mening for mig, og for andre der identificerer sig med det, som ligger ud over, hvad der er i almindelig leg. Ved at diskutere den mening, det har for mig, håber jeg, at jeg selv og andre blive klogere på, hvad 24/7 kan betyde. Men der kan som sagt være andre, der har forhold, som bygger på andre forståelser, og det gør dem hverken rigtige eller forkerte.

For mig er 24/7 et spørgsmål om at man vil, at magtforholdet også er gældende udenfor soveværelset. 24/7 er idealet ikke bare at kunne glide ind og ud af legen, og altså ikke vente på at definere og aftale en scene, men at legen på sin vis fortsætter under overfladen selv når der ikke ’leges’, fordi den altid er latent, fordi den kan bringes i spil. Det er muligt, at en del ikke-24/7-par også nyder spontane scener, den ikke-alvorlige diskussion, der bliver til en (heller ikke alt for alvorlig) gang smæk, så længe det foregår indenfor aftalte rammer. Forskellen ligger for mig at se i, at for dem, der blot leger spontant, kan spontaniteten være en måde at forstærke scenen på: det er dejligt og befriende, at SM foregår udenfor alt for formelle rammer. For 24/7-parret er muligheden for magt en måde at forstærke hele forholdet; ikke bare den afstraffelse eller magt der udøves, men også alt det andet der foregår, fordi det befrugtes af, at der er en der har magten og kan udøve den.

1 kommentar:

  1. Meget interessant læsning :) og god selvindsigt, samt en sund indstilling til hvad 'BDSM' egentlig bør være for det enkelte individ, og ikke en masses ideer og definitioner..

    KH
    MissGalore(fra scor.dk)

    SvarSlet